Telefon 43  43  37  76

Hvis du ønsker tilbud på en El-opgave, rådgivning eller anden hjælp kan du udfylde formularen eller ringe mellem kl. 8.00 og kl. 15.00

Navn
Telefon
Virksomhed / Selskab

 
E-Mail
Bemærkninger, opgave der ønskes løst.
Kode
Indtast ovenstående spam kode
top
Indtast venligst dit brugernavn og adgangkode:
Glemt din adgangskode?

Admiral Hotel: Når firestjernet luksusoplevelse og el-arbejde går hånd i hånd

Det smukke Admiral Hotel i hjertet af København

Hvordan renoverer man el-installationer på et internationalt topklasse-hotel, uden at være til gene for sine omgivelser? Og kan det overhovedet lade sig gøre at arbejde ’usynligt’, når det at slukke lyset ikke er en mulighed? 

 
I hjertet af København står et nyrenoveret Admiral Hotel klar til at byde sensommerens gæster velkomne – Og de glæder sig. For i mere end to år har personalet skulle få et puslespil af arbejdende håndværkere, møbelleverandører og besøgende gæster til at gå op, uden at gæsterne skulle kunne mærke det. 
ENCO A/S – EL har stået for el-leverancen til hotellet, og har dermed været ansvarlig for at få intelligent værelsesstyring, høj brandsikkerhed og fredet pakhus til at gå op i en højere enhed. 

Respekt for hinandens håndværk

Gennem de seneste år har ENCO-EL leveret el-entrepriser til flere hoteller i Storkøbenhavn, men netop denne opgave har været særligt krævende for både projektleder og elektrikere. At arbejde i en bygning fra 1878, hvor gangene er smalle og ikke to rum er ens, kræver nemlig både fleksible medarbejdere og en flydende dialog. For når man samler 70 håndværkere på samme opgave, er gode samarbejdsevner alfa og omega for at projektet bliver vellykket. 
 
Dét kan 33-årige Jesper Techou tale med om. Han har været ENCO-ELs projektleder på sagen i to år, og ved med sine 10 års erfaring alt om hvor vigtigt det er at holde hovedet koldt og relationerne i orden.
”Når så mange tømrere, VVS’ere, malere og elektrikere alle skal udføre hver deres opgave på samme tid og på meget lidt plads, så er det forventeligt at det på et tidspunkt vil slå gnister mellem nogle af dem. Men min oplevelse på denne sag har klart været, at medarbejderne er gået løsningsorienteret til arbejdet, og har haft en fin ’give and take’-indstilling med sig”, fortæller ENCO-ELs projektleder.

Hensyn til gæsterne

Netop gnister -og brand i det hele taget- er et område, som de københavnske bygninger af historiske årsager har stor fokus på, og her gør ejerne af den mere end 200 år gamle bygning ingen undtagelse. For at sikre både bygning, gæster og personale bedst muligt har ENCO-EL derfor installeret fuldt dækkende ABA- brandalarmeringsanlæg, som diskret er placeret i hotellets hvælvede lofter og i den tilhørende restaurant SALT. 
 
Hele entreprisen har krævet god planlægning fra byggeledelsens side, for arbejdet skulle udføres i tæt samarbejde med DBI, mens hotellet stadig var i drift. 
”Rent praktisk har vi løst opgaven ved at inddele arbejdet i 22 etaper fordelt på de i alt 7 etager”, forklarer Jesper. ”Det kan lyde af meget, men fordi vi har skullet være til mindst mulig gene for hotellets gæster, var vi nødt til at isolere arbejdet til 32 værelser ad gangen. Dels fordi der rent fysisk ikke ville være plads til både gæster og håndværkere på hotellets snævre gange samtidigt, og dels fordi de færreste gæster ønsker at blive vækket af byggestøj kl. 7 om morgenen”. 

366 specialdesignede løsninger

Udover at være en flot, rustik murstensbygning i storslåede omgivelser, adskiller Admiral Hotel sig også ved sin indretning. Alt interiør er nemlig designet individuelt til hotellet og ingen af de 366 værelser er helt ens. -Og det er ikke kun indretningen, som er forskellig fra rum til rum. Den enkelte gæst skal nemlig også selv have mulighed for at styre værelsernes lys, temperatur, gardiner og AV-udstyr via ét enkelt vægpanel, alt imens hotellet kan holde energiomkostningerne nede. 
Opgavens kompleksitet var således høj, men langtfra uoverkommelig for ENCO-EL, som også tidligere har leveret individuelle KNX-styringer til hotelbranchen.
”Vi fik etableret et virkelig godt samarbejde med vores grossist, Solar, som hjalp os med at specialdesigne og samle individuelle KNX-pakkeløsninger til hvert enkelt værelse på deres lager. På den måde transformerede vi vores leverance til en form for plug and play-pakke, som vores folk let kunne arbejde med”, fortæller Jesper.
Han fremhæver denne arbejdsmetode som en logistisk fordel, som har betydet at elektrikerne har skullet ’forstyrre’ de øvrige håndværkere mindst muligt. -En fremgangsmåde som hele projektet således har fået glæde af, og som ENCO-EL vil kunne overføre til kommende opgaver. 

Unikke styringer i alle værelsets rum 

Fra hotellets side har man også været godt tilfreds med samarbejdet, og salgs- og marketingdirektør Rikke Gransøe Lange roser ENCO-EL for det positive samarbejde:
”Den unikke og autentiske oplevelse vores gæster værdsætter her på Admiral Hotel, er blevet opgraderet med de tech-løsninger ENCO-EL har leveret. Og positiv feedback fra vores gæster er allerede rullet ind – for hvem nyder ikke selv at styre hvad man lytter til, mens man er i bad…?”, fortæller salgs- og marketingdirektøren. 
El-leverancen blev afleveret med udgangen af maj 2020, og hele hotellet stod klart til at tage imod de glade gæster i slutningen af juni måned.
 
Fakta:
Renoveringsprojektet startede i oktober 2017 og er udført som storentreprise.
ENCO-EL har leveret fleksible KNX-styringer til hotellets 366 værelser og konferencerum. Med denne løsning kan gæsterne selv styre bl.a. Chromecast, WIFI og højtalere via bluetooth.
Derudover har vi installeret automatiske brandalarmeringsanlæg (ABA) på hele hotellet inkl. i storkøkkenet og den fredede lounge samt i hotelrestauranten SALT. 
Hovedkontor:
Erhvervsvej 18
2600 Glostrup
Tel.: +45 4343 3776
Næstved
Tel.: +45 4343 3776
Hvidovre
Tel.: +45 3678 1525
email@ah-el.dk
Greve
Tel.: +45 4019 5686
swp@enco-el.dk
Køge
Tel.: +45 2840 2335
mos@enco-el.dk
Humlebæk
Tel.: +45 4919 0406
info@amstrup-el.dk